Hantera personuppgifter enligt GDPR vid offentlig rekrytering.
Vad säger lagen om GDPR vid offentlig rekrytering?
- Endast information/uppgifter som är relevanta för det aktuella tillfället/rekryteringen får begäras in och sparas.
- Kandidaten ska själv godkänna att uppgifter sparas samt få information om att HUR/VAR och på vilket sätt uppgifterna sparas.
- Kandidaten skall garanteras att samtliga personuppgifter raderas om kandidaten så önskar.
- Med personuppgifter anses samtliga kontaktuppgifter, tillkommande uppgifter och anteckningar som tillförs under rekryteringsprocessen.
- Dokumentation skall uppföras kring vem/vilka som har tillgång till personuppgifter samt hur dessa hanteras. Loggbok krävs.
- Samtliga personuppgifter skall raderas efter avslutad aktivitet/rekrytering eller då det kan anses att nyttan med att spara uppgifterna har upphört ur kandidatens perspektiv.
För att hantera personuppgifter på ett GDPR-säkert sätt rekommenderas att man har tillgång till ett webbaserat rekryteringscenter där ovan funktioner är automatiserade.
Exempel på hänvisning från EU-kommissionen, sept 2021
Det svenska rekryteringsföretaget Jobbet.se lyfts fram som ett exempel på ett företag som hanterar personuppgifter enligt GDPR. Upphandlare i Sverige glömmer dock ofta att fråga efter GDPR-säker hantering av personuppgifter när man upphandlar rekryteringstjänster.